حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتا متوقف می کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند هنیه: توافقی که آتش‌بس و پایان تجاوزها را شامل نشود، قابل پذیرش نیست وزیر دفاع آمریکا:جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود تلفات جسمی و روانی ۶۲ هزار صهیونیست‌ در جنگ غزه خصوصیات شخصیتی شهید جمهور همانند شهید بهشتی بود | وجود رابطه تعاملی میان مدیریت خراسان رضوی و دستگاه قضایی کانادا خواستار خروج شهروندانش از لبنان شد وزیر خارجه آلمان: تنها با راه حل سیاسی می توان به رنج غزه پایان داد تهدید کاخ سفید: اوکراین در نشست سران ناتو دعوتنامه عضویت دریافت نخواهد کرد زمان و محل حضور محمدباقر قالیباف در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد + جزئیات واکنش تهدید آمیز نمایندگی ایران در سازمان ملل به تحریم های جدید آمریکا
سرخط خبرها

آمریکا: با مصر و قطر در حال کار درباره توافق میان اسرائیل و حماس هستیم

  • کد خبر: ۲۱۲۹۹۴
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
آمریکا: با مصر و قطر در حال کار درباره توافق میان اسرائیل و حماس هستیم
سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در پی رای مخالف به قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای برقراری آتش بس فوری در غزه گفت: همراه با مصر و قطر در حال کار بر روی توافق آزادی گروگان ها میان اسرائیل و حماس هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت افزود که در صورت دستیابی به توافق یاد شده، « یک دوره آرامش فوری و پایدار را برای حداقل شش هفته برای غزه به ارمغان می آورد. جو بایدن در روزهای اخیر با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و همچنین رهبران مصر و قطر برای پیشبرد این توافق تماس های متعددی داشته است.»

سفیر آمریکا در توجیه وتوی قطعنامه برقراری آتش بس در غزه در نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد: هر اقدامی که این شورا در حال حاضر انجام دهد باید به این مذاکرات حساس و جاری کمک کند، نه مانع از آن شود. ما معتقدیم که قطعنامه پیشنهادی، در واقع تأثیر منفی بر مذاکرات خواهد داشت.

گرینفیلد ادامه داد: درخواست آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط بدون توافقی که حماس را ملزم به آزادی گروگان‌ها می‌کند، صلح پایدار را به همراه نخواهد داشت. درعوض، می‌تواند جنگ بین حماس و اسرائیل را گسترش دهد.

سفیر آمریکا مدعی شد: من تکرار می‌کنم در حالی که طرف‌های متعددی درگیر مذاکرات حساسی هستند، اکنون زمان این قطعنامه نیست و این تلاش‌ها را به خطر می‌اندازد.

او گفت: آمریکا یک قطعنامه جایگزین ارائه کرده است که به حماس برای آزادی گروگان ها فشار می آورد و ارائه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی را تضمین می کند.

ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

منابع خبری و دیپلماتیک روز گذشته اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی را شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است.

این منابع روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کردند: واشنگتن با آتش بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل مخالف بوده است، اما متن پیش نویس ایالات متحده آمریکا، همان لحنی است است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از آن استفاده کرده است.

بر اساس اعلام منابع خبری، در متن پیش نویس ایالات متحده آمده است که «در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح، منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد».

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و تاکید می‌کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید انجام شود.»

اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه در آنجا سرپناه گرفته اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را وخیم تر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که پیش نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ عضوی امنیت به رای گذاشته می شود. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->